Πέμπτη, 24 Απριλίου 2014

Αγκυροβολία σε φυσικούς όρμους και η καταπόνηση των σχοινιών

5 48

alt

πηγή: http://www.thalassamedia.gr

Σε πολλούς από εμάς τους «φουσκωτοπαθούντες», αρέσει να ζούμε σα Ροβινσώνες, αποφεύγοντας το συνωστισμό των μαρινών και των λιμανιών, απαρνιώμενοι συγχρόνως την ευκολία που αυτά προσφέρουν. Όμως μια τέτοια επιλογή, δεν πρέπει να γίνεται απερίσκεπτα.

(Γράφει ο Θωμάς Παναγιωτόπουλος)

Αν λοιπόν ανήκουμε στην κατηγορία εκείνων που προτιμούν να αγκυροβολούν και να διανυκτερεύουν σε φυσικούς όρμους της αρεσκείας τους, να απολαμβάνουν τη μοναξιά της νύχτας και να ξεκινούν τη μέρα τους με μια βουτιά σε πεντακάθαρα νερά, τότε πρέπει να συνειδητοποιήσουμε πως αυτό απαιτεί καλή οργάνωση και γνώση κάποιων βασικών στοιχείων.
Πρώτα πρώτα, οφείλουμε να έχουμε μια σχετική γνώση των καιρών που επικρατούν στους τόπους όπου πρόκειται να διανυκτερεύσουμε. Και βέβαια μιλώντας για καιρούς, θα εστιάσουμε την προσοχή μας στα γνωστά μας μελτέμια, που πνέουν στο Αιγαίο τους καλοκαιρινούς μήνες.

Δεν είναι μόνο τα μελτέμια
Ξεκινώντας με δεδομένο πως τα μελτέμια είναι βορειοανατολικών διευθύνσεων στο βόρειο Αιγαίο, βόρειων στο κεντρικό και βορειοδυτικών στο νοτιοανατολικό Αιγαίο, αμέσως καταλήγουμε σε ένα γενικό συμπέρασμα: η αγκυροβολία μας πρέπει να αφορά όρμους, των οποίων η είσοδος βλέπει στο γαρμπή όσον αφορά τα νησιά του βόρειου Αιγαίου, στην όστρια όσον αφορά τα νησιά του κεντρικού Αιγαίου και στο σορόκο όσον αφορά τα νησιά του νοτιοανατολικού Αιγαίου.
Έχοντας σα γενικό κανόνα το παραπάνω συμπέρασμα, είναι πολύ φρόνιμο να αποφεύγουμε την αγκυροβολία για διανυκτέρευση σε όρμους των οποίων η είσοδος βλέπει στο βορρά, ακόμα και με τις ευνοϊκότερες μετεωρολογικές προβλέψεις.
Όμως η αγκυροβολία μας σύμφωνα με τον παραπάνω γενικό κανόνα, θα ήταν απόλυτα ασφαλής, προβλέψιμη και χωρίς εκπλήξεις, αν το Αιγαίο ήταν μια ανοιχτή θάλασσα, χωρίς τα πολυάριθμα (λατρευτά σε όλους μας) νησιά του...
Και δεν είναι έτσι! Το Αιγαίο, με τα αμέτρητα νησιά του, τη διαφορετική γεωγραφική θέση του καθενός και την ξεχωριστή μορφολογική τους διαμόρφωση, αποτελεί ένα «λαβύρινθο εμποδίων» μέσα στον οποίο είναι υποχρεωμένα να κινηθούν τα μελτέμια, διακόπτοντας έτσι την ομαλή τους πορεία. Συνεπώς, η διεύθυνση και η ένταση των μελτεμιών μεταβάλλονται σε μεγάλο βαθμό, κάνοντας σχεδόν αδύνατη την ακριβή τοπική πρόβλεψή τους. Αυτός είναι άλλωστε και ο λόγος που το Αιγαίο θεωρείται μια από τις δυσκολότερες θάλασσες, καθώς τον καθοριστικότερο ρόλο παίζουν όχι τόσο τα προβλέψιμα μελτέμια, αλλά τα παραπάνω ιδιαίτερα γεωγραφικά χαρακτηριστικά του.
Ακόμα λοιπόν κι αν αγκυροβολούμε σε όρμους των οποίων οι είσοδοι βλέπουν στο νοτιά, πρέπει να είμαστε ιδιαίτερα επιφυλακτικοί. Καλό είναι να αποφεύγουμε τη διανυκτέρευση σε όρμους που καταλήγουν ρεματιές ή βαθιά ανοίγματα ανάμεσα σε ψηλούς ορεινούς όγκους, καθώς οι καταβατικοί άνεμοι (σπιλιάδες) που έρχονται από τη στεριά μπορεί να γίνουν ιδιαίτερα ισχυροί και επικίνδυνοι. Πρέπει ακόμα να παρατηρούμε αν ο κυματισμός που προκαλούν τα μελτέμια, «γυρίζει» μέσα στο υποψήφιο αραξοβόλι μας γιατί σε αυτή την περίπτωση, κι ενώ σίγουρα θα είναι εξασθενημένος, δε θα μας επιτρέψει να έχουμε μια ήσυχη και ευχάριστη διανυκτέρευση.

alt

Έμφαση στις πρυμάτσες
Αφού λοιπόν σταθμίσουμε τις παραπάνω παραμέτρους και επιλέξουμε τους όρμους διανυκτέρευσης, δε μένει παρά να δέσουμε σωστά ώστε να είμαστε ασφαλείς.
Ξεκινώντας από την άγκυρα, δε χάνουμε τίποτα αν τη φουντάρουμε αρκετά μακριά από την ακτή. Ισχύει βέβαια ο κανόνας πως το έκταμα του αγκυρόσχοινου ή της καδένας πρέπει να είναι τουλάχιστον τριπλάσιο του βάθους όπου αγκυροβολούμε, αλλά μη διστάσετε να αφήσετε πολύ περισσότερο. Στη συνέχεια δοκιμάστε αν η άγκυρα έπιασε καλά φερμάροντας το σχοινί ή την καδένα, και αν θέλετε να είστε ακόμα πιο σίγουροι, επαληθεύστε το βουτώντας με τη μάσκα σας. Έτσι, μπορείτε να κοιμάστε απόλυτα ήσυχοι, χωρίς την αγωνία μήπως ξεσύρει η άγκυρα σε περίπτωση που οι καιρικές συνθήκες σας προδώσουν.

Αφού έχουμε σιγουρέψει την άγκυρά μας, ερχόμαστε στην πρύμνη για να δέσουμε τις πρυμάτσες, στις οποίες γενικά δε δίνεται ιδιαίτερη προσοχή από πολλούς. Και όμως, συνήθως οι πρυμάτσες είναι αυτές που κρατούν το σκάφος, αφού ο όρμος που επιλέξαμε είναι υπήνεμος, και η σημασία της άγκυρας έρχεται σε δεύτερη μοίρα (εκτός βέβαια της σπάνιας και απρόβλεπτης περίπτωσης που αλλάξει η διεύθυνση του ανέμου).
Οι πρυμάτσες, λοιπόν, είναι αυτές που δέχονται τη μεγαλύτερη καταπόνηση, ιδιαίτερα όταν φυσούν δαιμονισμένα οι σπιλιάδες. Μη λησμονούμε πως όταν το μελτέμι πνέει με ένταση πέντε ή έξι μποφόρ, οι σπιλιάδες στις νότιες ακτές συχνά ξεπερνούν τα εννέα και δέκα μποφόρ, «σπάζοντας» τα ανεμόμετρα. Φαινόμενο καθόλου σπάνιο, ιδιαίτερα στα Κυκλαδονήσια.
Φροντίζουμε λοιπόν να δένουμε πάντοτε με δύο πρυμάτσες (και ποτέ με μία), οι οποίες μάλιστα πρέπει να σχηματίζουν γωνία μεταξύ τους, που να κυμαίνεται από 45 έως 90 μοίρες στην πρύμνη του σκάφους. Με αυτόν τον τρόπο, ελαχιστοποιούμε τις πλευρικές μετατοπίσεις του σκάφους μας. Όσο μεγαλύτερη γωνία σχηματίζουν οι πρυμάτσες τόσο μικρότερες θα είναι και οι πλάγιες μετατοπίσεις.
Όσον αφορά, τώρα, τα σημεία που θα δέσουμε τις πρυμάτσες μας, αυτά θα πρέπει να είναι πολύ σταθερά, όπως κορμοί δένδρων ή μεγάλοι βράχοι. Σε περίπτωση που δε μας ικανοποιεί κάποιο σημείο, αμφιβάλλοντας για την ευστάθειά του, μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε τη δεύτερη άγκυρά μας, η οποία πρέπει να είναι αναλόγου μεγέθους και βάρους με την πλωριά. Βυθίζοντάς την καλά στην άμμο, δημιουργούμε ένα ισχυρό σημείο για να δέσουμε την πρυμάτσα μας.

alt

Δεσίματα... λάσκα
Ως κόμπους επιλογής, μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε την καντηλίτσα για να δέσουμε τις πρυμάτσες μας στα στεριανά σημεία, και οχτάρι για να δέσουμε στα πρυμνιά κοτσανέλα. Δένοντας στα κοτσανέλα με οχτάρι, αφήνοντας μάλιστα αρκετό σχοινί να περισσεύει, έχουμε τη δυνατότητα να τραβήξουμε το σκάφος λίγα μέτρα πιο μακριά από την ακροθαλασσιά, όπου βρισκόμαστε κατά τη διάρκεια της ημέρας, χωρίς να χρειαστεί να βραχούμε ή να φτιάχνουμε προεκτάσεις όταν έρθει η ώρα του ύπνου. Αυτό είναι κάτι που δεν πρέπει να ξεχνάμε, καθώς το βράδυ τα νερά υποχωρούν με αποτέλεσμα η ίσαλος να χτυπά στο βυθό και πέρα από τη διατάραξη της ησυχίας μας, μπορεί να προκληθεί και ζημιά αν από κάτω υπάρχει βράχος. Αλλά ακόμα και στην περίπτωση που κάποιος, έστω και μικρός, κυματισμός έρχεται μέσα στο αραξοβόλι μας, με αυτόν τον τρόπο γίνεται πιο ανώδυνος, αφού δε μας βρίσκει στα ρηχόνερα όπου έχει την τάση να σπάει.
Και βέβαια, τόσο οι πρυμάτσες όσο και το αγκυρόσχοινο πρέπει να είναι «λάσκα». Τα σχοινιά δηλαδή, να μην είναι ποτέ τεντωμένα αλλά να σχηματίζουν μια μεγάλη «κοιλιά», ώστε να επιτρέπουν το σκάφος να «δουλεύει» στη θάλασσα, ακολουθώντας αρμονικά και χωρίς καμιά αντίσταση τον παλμό του κυματισμού. Σε αντίθετη περίπτωση, τα σκορτσαρίσματα θα είναι έντονα και η καταπόνηση των σχοινιών και των κοτσανέλων τεράστια.

Με τη θάλασσα πρέπει να είμαστε πάντοτε επιφυλακτικοί. Σε καμιά περίπτωση δεν πρέπει να παρασυρόμαστε από το γλυκό της πρόσωπο ή την καλή μας διάθεση. Οι σπιλιάδες που πιθανόν να ξεσπάσουν μετά τα μεσάνυχτα, κατεβαίνουν με τέτοια δύναμη, που μπορεί να μας βάλουν σε επικίνδυνες περιπέτειες. Αλλά και η ρεστία που ίσως εμφανιστεί μέσα στο υπήνεμο κολπάκι μας, θα δημιουργήσει σοβαρά προβλήματα αν δεν είμαστε καλά αγκυροβολημένοι.
Όταν, λοιπόν, αγκυροβολούμε για βράδυ πρέπει να μας γίνει συνήθεια να δένουμε πολύ καλά, σαν να περιμένουμε να ξεσπάσει θύελλα. Ο έλεγχος της άγκυρας, ένας κόμπος παραπάνω ή ένα σχοινί περισσότερο δε θα μας πάρουν παρά λίγα λεπτά της ώρας...

Συνοψίζοντας
Για να κοιμόμαστε ήσυχοι τις καλοκαιρινές νύχτες σε φυσικούς όρμους της αρεσκείας μας, και για να μην τρέχουμε πανικόβλητοι μέσα στα μαύρα σκοτάδια, θα πρέπει πάντα:
" Να επιλέγουμε όρμους των οποίων οι είσοδοι κοιτούν στο νοτιά και να παίρνουμε μετεωρολογική πρόβλεψη.
" Να μην αψηφούμε ποτέ τη ρεστία και τις σπιλιάδες, και να δένουμε σαν να πρόκειται να ξεσπάσει μπουρίνι.
" Να παρατηρούμε τα σημεία στα οποία δένουν οι ντόπιοι ψαράδες όταν διανυκτερεύουν στις βάρκες τους. Αυτοί γνωρίζουν καλύτερα από τον καθένα μας τους τοπικούς καιρούς και τα σημάδια τους.
" Να θυμόμαστε πως όσο σημαντική είναι η άγκυρα, άλλο τόσο σημαντικές είναι και οι πρυμάτσες.
" Αν είμαστε «πρωτόμπαρκοι» ή δεν έχουμε τη σχετική εμπειρία, φρόνιμο είναι να διανυκτερεύουμε σε φυσικούς όρμους παρέα με πιο έμπειρους.


Τετάρτη, 23 Απριλίου 2014

Ο ΣΕΚΑΠΛΑΣ για τις καταργηθείσες άδειες αλιείας.

5 48


κατάργηση αδειών αλιείαςΤο νομοσχέδιο με τίτλο «Τουριστικά πλοία και άλλες διατάξεις» που ψηφίστηκε από τη Βουλή των Ελλήνων δημοσιεύτηκε στο ΦΕΚ 92 Α΄/14-4-2014 και έλαβε τον αριθμό ν. 4256/2014.
Αυτήν την ενημέρωση απηύθυνε ο ΣΕΚΑΠΛΑΣ προς τα μέλη του, διευκρινίζοντας συγχρόνως τι κατάργησε ο νέος νόμος.

Στην επιστολή ενημέρωσης του ΣΕΚΑΠΛΑΣ, με ημερομηνία 14-4-2014, αναφέρονται τα εξής:

«Με αφορμή ερωτήματα που διατυπώθηκαν στο Σύνδεσμό μας, σας γνωρίζουμε ότι καταργήθηκαν:
"    Ο φόρος πολυτελείας που προβλεπόταν από την περίπτωση ιγ) της παραγράφου 4 του άρθρου 17 του ν. 3833/2010 και αφορούσε στα σκάφη πολυεστερικά και φουσκωτά τύπου R.I.B., άνω των 7,50 ολικού μήκους  καθώς και στα συμβατικά φουσκωτά άνω των 100 χιλιόγραμμων (άρθρο 39 του νόμου) ,
"     Η ατομική ερασιτεχνική άδεια αλιείας που προβλεπόταν από τις αστυνομικής φύσεως διατάξεις των Κανονισμών Λιμένων της χώρας και με την οποία ήταν υποχρεωμένος να εφοδιασθεί όποιος ψάρευε ερασιτεχνικά στη θάλασσα (άρθρο 14 παργ. 2 του νόμου) και
"    Η ερασιτεχνική άδεια αλιείας σκάφους που προβλεπόταν από το β.δ. 666/66 (και από Κανονισμούς Λιμένων) με την οποία ήταν υποχρεωμένο να εφοδιασθεί το σκάφος όταν  γινόταν χρήση του στην άσκηση της ερασιτεχνικής αλιείας στη θάλασσα (άρθρο 14 παργ. 2 του νόμου).
Για τις δύο πιο πάνω περιπτώσεις οι διατάξεις της εθνικής και ενωσιακής νομοθεσίας με τις οποίες έχουν επιβληθεί περιορισμοί και απαγορεύσεις στον τρόπο, χρόνο, τόπο κ.λπ. της άσκησης της ερασιτεχνικής αλιείας δεν καταργήθηκαν και εξακολουθούν να ισχύουν».    

Με συναδελφικούς χαιρετισμούς

Για το Δ.Σ./Σ.Ε.ΚΑ.ΠΛ.Α.Σ.-Π.Ε.Ε.Υ.

Ο Πρόεδρος                      Ο Γενικός Γραμματέας

Γεώργιος Κρανίτης            Γεώργιος Βαλλιανάτος

πηγή: http://www.thalassamedia.gr


Τρίτη, 22 Απριλίου 2014

ΨΑΡΕΜΑ ΓΙΑ ΜΟΥΣΜΟΥΛΙΑ ΑΝΟΙΧΤΑ ΤΟΥ ΑΓΙΟΥ ΟΡΟΥΣ

5 48


Δευτέρα, 21 Απριλίου 2014

ΣΚΑΦΟΣ ΑΠΟ ΑΝΘΡΑΚΟΝΗΜΑΤΑ!

5 48

ΚΑΙ ΣΤΑ 7 bft

BOAT & FISHING: Tο πιο ολοκληρωμένο Ελληνικό περιοδικό για το Ψάρεμα και το Σκάφος! Κάθε 15 του μήνα σε Αθήνα - Πειραιά, και 5 στην υπόλοιπη Ελλάδα και Κύπρο

ΠΗΓΗ:
www.BoatFishing.gr
www.PelagicMedia.gr


Δευτέρα, 21 Απριλίου 2014

10ο Πανελλήνιο Συμπόσιο Ωκεανογραφίας & Αλιείας

5 48

alt


Το 10ο Πανελλήνιο Συμπόσιο Ωκεανογραφίας & Αλιείας διοργανώνεται από το Σύλλογο Εργαζομένων του Ελληνικού Κέντρου Θαλάσσιων Ερευνών στην Αθήνα, στο Ίδρυμα Ευγενίδου, μεταξύ 7 και 11 Μαΐου 2012, συνεχίζοντας μια παράδοση εικοσι επτά χρόνων, στη διάρκεια των οποίων διοργανώθηκαν εννέα Συμπόσια με αυξανόμενη κάθε φορά επιτυχία.

Σκοπός του Πανελλήνιου Συμποσίου Ωκεανογραφίας και Αλιείας είναι να δοθεί η ευκαιρία σε όλους τους επιστήμονες, που δραστηριοποιούνται στον ελληνικό και τον ευρύτερο χώρο της Ανατολικής Μεσογείου σε θέματα σχετικά με το υδάτινο σύστημα, την λειτουργία και την αξία του για τον άνθρωπο, να παρουσιάσουν τα αποτελέσματα των πρόσφατων ερευνητικών δραστηριοτήτων τους και να ανταλλάξουν ιδέες και απόψεις για τις μελλοντικές προοπτικές και τα ιδιαίτερα προβλήματα των επιστημονικών κλάδων έρευνας του υδάτινου συστήματος.

Βασική προτεραιότητα του Συμποσίου είναι να προσφέρει τη δυνατότητα σε νέους επιστήμονες να παρουσιάσουν τα αποτελέσματα των ερευνών τους και να διευκολύνει τη συμμετοχή των μελλοντικών νέων συναδέλφων - σημερινών φοιτητών (προ- και μεταπτυχιακών) στις εργασίες του.

    Εκ μέρους της Οργανωτικής Επιτροπής

Με ιδιαίτερη τιμή,

 

Χρήστος Αναγνώστου

Πρόεδρος της Ο.Ε. του 10ου Συμποσίου Ωκεανογραφίας & Αλιείας

ΠΗΓΗ: http://symposia.hcmr.gr/

Profile

fishingmania Alex Vasarmidakis
Κρήτη

Την θάλασσα δέν πρέπει να την φοβάσαι, πρέπει να την σέβεσαι.

Ημερολόγιο

Δεκέμβριος 2014
ΚΔΤΤΠΠΣ
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031   
Τελευταίες εγγραφές

ΑΠΙΘΑΝΟ ΒΙΝΤΕΟ - Δείτε τι ανέβηκε σε σκάφος! (0 comments)

ΡΕΠΟΡΤΑΖ ΣΕ ΜΗΧΑΝΟΤΡΑΤΑ (0 comments)

ψάρεμα με καθετή - Εξοπλισμός μακρύ καλάμι από τον Marco Volpi (0 comments)

Η ΒΙΟΛΟΓΙΑ ΤΟΥ ΧΤΑΠΟΔΙΟΥ "Από την εγκυκλοπαίδεια ο Βυθός" (0 comments)
Το κοινό χταπόδι, Octopus vulgaris είναι το τυπικό...

Ψάρεμα καλαμαριού με συρτή απο τον Marco Volpi (0 comments)

Εκδρομή του Μακεδονικού Ομίλου Φουσκωτών Σκαφών στη Θράκη. (0 comments)
Ο Μακεδονικός Όμιλος Φουσκωτών Σκαφών, μετά τις...

Αγώνας Παράκτιας Αλιείας στη Σύρο και σεμινάριο για casting και εγγλέζικο. (0 comments)
Ο Ναυτικός Όμιλος Σύρου διοργανώνει τον 1o...

Βοήθεια, δεν εξισώνω!!! Το μεγάλο δράμα κάθε ελεύθερου -και αυτόνομου- δύτη. (0 comments)
Ίσως όλοι το έχουν ζήσει τουλάχιστον μια φορά στη...

Δημοφιλείς εγγραφέςΑπιστία: Μην το πεις... σσσσσ...... (18)
Έπαθε αμνησία μετά από άγριο sex με... Να... (13)
5 Λόγοι για να μην στείλεις τον Υπολογιστή σου... (11)
WWF:Σε εξαφάνιση καταδικάζει η διεθνής κοινότητα... (11)
Πέντε στυλ ξυρίσματος και η ερμηνεία τους (11)

Σελίδες

Tags

Αρχείο

ΨΑΡΙΑ ΘΑΛΑΣΣΑΣ

ΑΝΕΚΔΟΤΑ ΓΙΑ ΨΑΡΕΜΑ

Χάραξη πορείας σε χάρτη

VIDEO ΨΑΡΕΜΑ

Tags

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Powered by pathfinder blogs
Blog Catalog Submit
SYNC ME @ SYNC
vasarmidakis on TheBoaters Fishing Blogs - BlogCatalog Blog Directory
Ελληνικές ιστοσελίδες

Neemo.gr
Search Engine Submission - AddMe