Παρασκευή, 28 Μαΐου 2010

Tο φαγκρί «κορονάτo», αποδοτικές τεχνικές ψαρέματος

5 48

Tο φαγκρί έχει χρώμα χρυσοκόκκινο, πρόκειται κατά κάποιον τρόπο για παραλλαγή της συναγρίδας, αλλά διαφέρει από αυτή ως προς το χρώμα, αλλά και το σχήμα του κεφαλιού που έρχεται μπροστά πιο κοφτό. Σε κάποια φαγκριά το κόψιμο αυτό είναι αρκετά μεγάλο και χαρακτηριστικό, αυτά οι ψαράδες τα ονομάζουν «κορονάτα», ενώ πρόκειται για ψάρια εκπληκτικής ομορφιάς.

Για πεινασμένα φαγκρόπουλα

Tο επιστημονικό του όνομα είναι «Pagrus Pagrus», ανήκει στην οικογένεια των σπαριδών και ζει σε βαθιά καθαρά νερά εκεί που υπάρχουν τροκάδες και ξέρες.

Δυνατό και ταχυκίνητο ψάρι, διαθέτει πολύ γερά δόντια και τρέφεται κυρίως με μαλακόστρακα, ενώ ψαρεύεται με παραγάδι, ζόκα, jigging, μολύβι φύλακα, πατωτή συρτή και φυσικά βαθιά καθετή.

Για πεινασμένα φαγκρόπουλα

Tο φαγκρί θα το συναντήσουμε σε διάφορα βάθη. Φαγκρόπουλα υπάρχουν στα ρηχά, ενώ τα βρίσκουμε στα 30, 60, 90, αλλά και βαθύτερα. (Σε ξέρες των 100 - 110 μέτρων έχουμε πιάσει με φύλακα και ζωντανό καλαμάρι πολύ καλά κομμάτια...).

Kατά συνέπεια, το ψάρι μπορεί να ψαρευτεί πολύ καλά από το σκάφος με καθετή, συρτή και drifting, αλλά ακόμη και από την ακτή, με rock fishing.

Kαθετή για μικρά και μεγάλα
Mία από τις πιο αποδοτικές τεχνικές για μικρά και μεσαία φαγκριά, από 300 γραμμάρια έως ένα κιλό είναι ασφαλώς η καθετή σε μεσαίο βάθος. Ψαρεύουμε δηλαδή σε ξέρες που βρίσκονται σε βάθος από 30 έως 50 μέτρα, αλλά ανάλογα με την περιοχή μπορεί να βρεθεί και σε διαφορετικά βάθη. O εξοπλισμός που θα χρησιμοποιήσουμε πρέπει να είναι μεσαίου μεγέθους, η διάμετρος της μάνας 0,35 ή νήμα 20 λιμπρών, δυνατά και ευαίσθητα καλάμια με μήκος έως τρία μέτρα με ανάλογους μηχανισμούς. Tα παράμαλλά μας θα έχουν δύο ή τρία αγκίστρια, με μέγεθος ανάλογο των ψαριών που υποθέτουμε ότι υπάρχουν στην περιοχή. Προτεινόμενα αγκίστρια είναι τα σφυρήλατα με παπαγαλέ μύτη, μεγέθους 2/0 - 3.

Για δόλωμα μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε λωρίδες ή γόνο καλαμαριού και κομμάτια σαρδέλας ή φρέσκια γαρίδα.

Oσο περίεργο κι αν φαίνεται, ακριβά δολώματα, όπως σκουλήκια, μονοδόλια κλπ. θα τα χρησιμοποιήσουμε σε άλλα ψαρέματα.

Tο φαγκρόπουλο όταν πεινάει χτυπάει σαν τρελό, αν βέβαια επιμένετε, μπορείτε να τα χρησιμοποιήσετε, όπως ακόμη και το κόκκινο καραβιδάκι.

Aναζητώντας μεγαλύτερα φαγκριά, πρέπει να ενισχύσουμε όλο τον εξοπλισμό. Xρησιμοποιούμε μάνα 0,50-0,60 χιλιοστά, παράμαλλα 0,50-0,70 και αγκίστρια 3/0-6/0. Aντίστοιχα θα είναι και τα δολώματα που πρέπει επίσης να έχουν μεγαλύτερο μέγεθος. Θα προτείναμε μάλιστα ένα σάντουιτς που θα αποτελείται από ένα μεγάλο κομμάτι καλαμαριού (κατά προτίμηση μαζί με το κεφάλι) και μία σαρδέλα που θα δέσουμε μαζί με ελαστικό νήμα. Στους ίδιους τόπους με το φαγκρί κυκλοφορούν και άλλα μεγάλα ψάρια, το δόλωμα αυτό μπορεί να προσελκύσει, αν είμαστε τυχεροί, συναγρίδες, ροφούς ή στήρες. Σε αυτή την περίπτωση των μεγάλων ψαριών, χρησιμοποιούμε ένα μόνο αγκίστρι και μπορούμε να ψαρέψουμε σε βάθος μέχρι και 100 μέτρα.

Σ' αυτή την περίπτωση εξαιρετικοί ψαρότοποι είναι οι μικρές ξέρες και οι μεμονωμένοι ύφαλοι που υψώνονται από μεγάλα βάθη. Στο ψάρεμα του φαγκριού καλό είναι να ρίξουμε μαλάγρα.

Mπορούμε να χρησιμοποιήσουμε λιωμένη ή κομματιασμένη σαρδέλα που θα φτιάξουμε εμείς, ή που πωλείται έτοιμη από τα καταστήματα ειδών αλιείας.

Aπό εκεί θα προμηθευτούμε και τους ειδικούς μαλαγρωτές με λάμες, οι οποίες κινούνται από τον κυματισμό του σκάφους και κόβουν τις σαρδέλες, δημιουργώντας θαυμάσιες προϋποθέσεις προσέλκυσης.

Rock fishing
Tα φαγκριά μπορούν να ψαρευτούν και από την ακτή, αρκεί να υπάρχουν οι κατάλληλες συνθήκες, δηλαδή βαθιά νερά, πολλή ησυχία και όσον αφορά τα δολώματα ισχύει ό,τι προαναφέραμε.

Για το ψάρεμα του φαγκριού από την ακτή χρειάζεται εξοπλισμός με μεσαία δύναμη, αν στον συγκεκριμένο τόπο υπάρχουν φαγκρόπουλα μικρά ή μέτρια.

Aν όμως το μέγεθός τους ξεπερνάει τα 3-4 κιλά χρειαζόμαστε πραγματικά δυνατά εργαλεία, οπότε τα προηγούμενα είδη και μεγέθη του εξοπλισμού μας διπλασιάζονται.

Παράπλευροι... στόχοι
Tο φαγκρί είναι ένα σπαροειδές, όπου στην ίδια οικογένεια ανήκουν διάφορα είδη που μοιάζουν. Πρώτα απ' όλα το λυθρίνι (pagelus eri-trynus), από το οποίο διαφέρει γιατί έχει πιο κοντό ρύγχος, χρώμα κόκκινο προς το καστανό και πιο ανεπτυγμένους μυς. H συναγρίδα επίσης του μοιάζει πολύ, αλλά το σχήμα του κεφαλιού και το χρώμα της πλάτης, που είναι ροζ-χρυσαφί με γαλάζια στίγματα, την κάνουν να ξεχωρίζει. Eνα άλλο ψάρι που κατοικεί στις ανατολικές ακτές του Aτλαντικού ανήκει στην ίδια οικογένεια, όπου οι κάτοικοι των Kαναρίων νησιών το αποκαλούν «sama roquera», δηλαδή «η συναγρίδα των βράχων». Mοιάζει αρκετά στο δικό μας φαγκρί, από το οποίο διαφέρει γιατί έχει μια σειρά από καστανοκόκκινες λωρίδες στα πλευρά και το πρώτο αγκάθι του ραχιαίου πτερυγίου πολύ ανεπτυγμένο, όχι όμως τόσο όσο του τσαούση, με τον οποίο είναι, θα λέγαμε, «αδέλφια».

Περί ορέξεως
Oι αρχαίες γραπτές πηγές σώζουν πλήθος πληροφοριών σχετικά με τα είδη των θαλασσινών που κατανάλωναν οι Eλληνες, καθώς και τους τρόπους αλίευσης και μαγειρέματός τους. O φάγρος, το γνωστό μας φαγκρί, αναφέρεται ότι είναι γλυκό και θρεπτικό.

H διατροφολογία μας λέει ότι διαθέτει πρωτεΐνη 21% και λίπος 5%. H νοστιμάδα γενικά του ψαριού εξαρτάται από τον τόπο όπου ζει, από την τροφή του, από την εποχή που πιάνεται, από τον τρόπο που αλιεύεται, από την ηλικία, το φύλο, το χρώμα. Tα σκουρόχρωμα ψάρια του ίδιου είδους είναι πιο νόστιμα. Tα αρσενικά ψάρια επίσης είναι νοστιμότερα από τα θηλυκά, όπως επίσης τα νεαρά ψάρια είναι νοστιμότερα από τα ηλικιωμένα...

Προσοχή τέλος, διότι στην αγορά εκτός από εισαγωγής, κυκλοφορούν και φαγκρόπουλα ιχθυοτροφείου, τα οποία εκτός των άλλων είναι γκριζωπά.

ΝΙΚΟΣ ΛΥΜΠΕΡΟΠΟΥΛΟΣ

http://www.ethnos.gr/article.asp?catid=13065&subid=2&pubid=6568836


Παρασκευή, 28 Μαΐου 2010

Ασφάλεια πλεύσης του σκάφους - Κανονισμός Θαλάσσιας Κυκλοφορίας

5 48

Τα ψιλά γράμματα του Κανονισμού Θαλάσσιας Κυκλοφορίας

Του Ιάσονα Θαλασσινού

Το πεπρωμένο φυγείν αδύνατον, αλλά τη σύγκρουση; Όσοι νομίζουν ότι, οι πιθανότητες σύγκρουσης στη θάλασσα είναι ελάχιστες, δεν έχουν παρά να ανατρέξουν στα διάφορα περιστατικά, που επιβεβαιώνουν το αντίθετο. Ο Κανονισμός θαλάσσιας κυκλοφορίας είναι ό,τι χρειάζεστε για να μην τα κάνετε... θάλασσα.

description


Πριν λίγο καιρό ασχοληθήκαμε με το συγκεκριμένο θέμα (διαβάστε το θέμα "Κανόνες θαλάσσιας κυκλοφορίας" στην κατηγορία «Τα σκάφη και τα μυστικά τους»). Ολοκληρώνοντας εδώ την αναφορά μας στο διεθνή κανονισμό προς αποφυγή συγκρούσεων στη θάλασσα, θα εξετάσουμε την προτεραιότητα στις ζώνες κυκλοφορίας και στο λιμάνι, τα επιπλέον φανάρια ναυσιπλοΐας, που φανερώνουν ειδικές καταστάσεις, καθώς και τα σήματα ομίχλης και κινδύνου.


Ζώνες Κυκλοφορίας



Για την ασφαλέστερη πλεύση σε περιοχές με αυξημένη κίνηση έχουν ορισθεί ζώνες κυκλοφορίας, έτσι ώστε τα πλοία να ταξιδεύουν προς μια κατεύθυνση σε σχέση με εκείνα, που κυκλοφορούν προς την αντίθετη.

description



Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα του διαύλου, που βλέπουμε στο Σαρωνικό Κόλπο, για την κίνηση από και προς το λιμάνι του Πειραιά. Οι ζώνες κυκλοφορίας έχουν στη μέση μια διαχωριστική ή ουδέτερη ζώνη. Έτσι το σκάφος Α στο σχήμα 1, αν είναι μικρότερο από 20 μέτρα και προπορεύεται του σκάφους Β, πρέπει να στρίψει προς την ουδέτερη ζώνη ή να φύγει τελείως από το δίαυλο, δίνοντας προτεραιότητα στο Β. Απ' αυτό καταλαβαίνουμε ότι, στο δίαυλο ισχύουν διαφορετικοί κανόνες για τα μικρά σκάφη, όπως στο παράδειγμά μας, στο οποίο δεν ισχύει ο κανόνας του καταφθάνοντος και προπορευόμενου.


description


Στο σχήμα 2 βλέπουμε το σκάφος Α να διασταυρώνεται με τις ζώνες κυκλοφορίας κατά κάθετη έννοια. Αυτός είναι και ο σωστός τρόπος, όταν ένα σκάφος δεν ακολουθεί τη ροή του διαύλου. Ο σωστός τρόπος, δηλαδή, για να πάμε από την μαρίνα Αλίμου στην Αίγινα, είναι να ταξιδέψουμε με οποιαδήποτε γωνία μέχρι τα όρια του διαύλου, εκεί να αλλάξουμε πορεία, να τον διασχίσουμε κάθετα και αφού περάσουμε τις δύο ζώνες κυκλοφορίας, να συνεχίσουμε το ταξίδι μας με οποιαδήποτε γωνία προς τον προορισμό μας.

Προτεραιότητα στο λιμάνι



Η προτεραιότητα κατά την είσοδο ή έξοδο από τα λιμάνια δεν διευκρινίζεται στον Κανονισμό προς αποφυγή συγκρούσεων. Η ναυτική όμως ετικέτα έχει επιβάλει να κρατάμε πορεία δεξιά, μπαίνοντας ή βγαίνοντας από την μπούκα του λιμανιού. Στα λιμάνια με μικρή μπούκα, πορεία εξόδου ή εισόδου θεωρείται η νοητή γραμμή, που περνάει από το μέσο της μπούκας. Σε αυτή την περίπτωση το εισερχόμενο σκάφος δίνει προτεραιότητα στο εξερχόμενο. Σημαντικό είναι επίσης να θυμόμαστε ότι, σκάφη κάτω από 20 μέτρα δίνουν πάντα προτεραιότητα στα μεγαλύτερα κατά την είσοδο ή έξοδο από το λιμάνι, μια και η δυνατότητα χειρισμών των μεγαλύτερων είναι μικρότερη.

description


Τα φώτα ναυσιπλοΐας



Τα φώτα ναυσιπλοΐας είναι ο κυριότερος οδηγός μας τη νύχτα, για την αναγνώριση της κατηγορίας, του μεγέθους, της πορείας, της θέσης ή ακόμα και της ειδικότητας κάθε πλεούμενου. Ο διεθνής κανονισμός καθορίζει με λεπτομέρειες τα φώτα, που πρέπει να φέρει κάθε σκάφος. Τα κύρια φώτα ναυσιπλοΐας στα μικρά σκάφη είναι τα δύο πλευρικά, κόκκινο αριστερά και πράσινο δεξιά, ο φανός κορώνης, που βρίσκεται στην πρύμη και είναι λευκός, ο εφίστιος φανός πάνω στο άλμπουρο (λευκός) και ο φανός αγκυροβολίας (λευκός) στην κορυφή του καταρτιού. Όλα αυτά όμως τα είδαμε με λεπτομέρειες στο θέμα «Κανόνες θαλάσσιας κυκλοφορίας».


Επιπλέον φανάρια



Εκτός από τα βασικά φώτα ναυσιπλοΐας συναντάμε και άλλα φανάρια, που μας δείχνουν ειδικές καταστάσεις, όπως φαίνεται στον παρακάτω πίνακα, που ακολουθεί:

description


Τα παραπάνω φώτα είναι περίβλεπτα στα άλμπουρα και χρησιμοποιούνται σε συνδυασμό με τα φώτα ναυσιπλοΐας.

Ειδικά για τη ρυμούλκηση τη νύχτα, το σκάφος, που ρυμουλκεί, πρέπει να δείχνει εκτός από τους πλευρικούς φανούς και το φανό κορώνης, ένα φανάρι ρυμούλκησης. Αυτό έχει κίτρινο χρώμα, τοποθετείται πάνω από το φανό κορώνης και φωτίζει δύο τόξα 67° 30' δεξιά και αριστερά από τον κεντρικό διαμήκη άξονα του σκάφους, δηλαδή ένα τόξο 135°, όπως της κορώνης, που εκπέμπει όμως κίτρινο φως. Επίσης πρέπει να δείχνει δύο εφίστιους άσπρους περίβλεπτους φανούς, όταν το μήκος του ρυμουλκίου είναι κάτω από 200 μέτρα. Μήκος ρυμουλκίου είναι η απόσταση από την πρύμη του ρυμουλκού μέχρι την πρύμη του ρυμουλκούμενου. Αν το μήκος του ρυμουλκίου υπερβαίνει τα 200 μέτρα, το σκάφος που ρυμουλκεί, πρέπει να φέρει τρείς περίβλεπτους εφίστιους πάντα κατά κατακόρυφη έννοια. Το ρυμουλκούμενο τώρα, άσχετα με το μήκος του ρυμουλκίου ή το μήκος του, πρέπει να δείχνει τα πλευρικά φανάρια και της κορώνης και όχι τους εφίστιους.

description


Σήματα ομίχλης



Αν ταξιδεύουμε μέσα σε περιοχή, που επικρατεί ομίχλη, πρέπει να γνωρίζουμε τα ειδικά σήματα, που τα σκάφη είναι υποχρεωμένα να εκπέμπουν, εκτός από τα φώτα ναυσιπλοΐας, που δείχνουν. Τα μικρά σκάφη κάτω από 12 μέτρα, τα οποία δεν υποχρεώνονται από τους κανονισμούς να φέρουν σειρήνα, εκπέμπουν κάποιο ήχο, χτυπώντας συνέχεια ένα μεταλλικό αντικείμενο ή δοχείο. Μεγαλύτερα από 12 μέτρα σκάφη είναι υποχρεωμένα να εκπέμπουν ένα μακρύ σφύριγμα (-) κάθε δύο δευτερόλεπτα. Αν ένα σκάφος δεν είναι αγκυροβολημένο, αλλά και δεν κινείται, εκπέμπει δύο μακρέα σφυρίγματα (--) κάθε δύο λεπτά. Κάθε άλλο σκάφος, ακυβέρνητο, περιορισμένης ικανότητας χειρισμών, ιστιοφόρο, αλιευτικό, ρυμουλκό κ.λπ. εκπέμπει ένα μακρύ και δύο βραχέα σφυρίγματα (-..) με διαλείμματα δύο λεπτών.


Σήματα κινδύνου



Σύμφωνα με το διεθνή κανονισμό προς αποφυγή συγκρούσεων στη θάλασσα, τα παρακάτω σήματα, τα οποία χρησιμοποιούνται μαζί ή ξεχωριστά, δείχνουν κίνδυνο και ανάγκη για βοήθεια.

1. Πυροβολισμός ή άλλο εκρηκτικό σήμα, που εκπέμπεται κατά διαστήματα ενός πρώτου λεπτού περίπου.
2. Ένας συνεχής ήχος, που εκπέμπεται με κάποια συσκευή σημάτων ομίχλης.
3. Φωτοβολίδες, που εκτοξεύουν κόκκινα αστεράκια και που πυροδοτούνται διαδοχικά κατά βραχέα χρονικά διαστήματα.
4. Σήμα, που εκπέμπεται ραδιοτηλεγραφικά ή με οποιοδήποτε άλλο σύστημα σήμανσης του κώδικα Morse (SOS) ( ...;--- ...;), δηλαδή τρία βραχέα, τρία μακρά και τρία βραχέα.
5. Σήμα που εκπέμπεται με το ραδιοτηλέφωνο ή το VHF, με το χαρακτηριστικό της λέξης «MAYDAY».
6. Σήμα κινδύνου N.C. του διεθνούς κώδικα σημάτων.
7. Σήμα μεγάλης απόστασης, με μια τετράγωνη σημαία χρώματος πορτοκαλί (για να μπορεί να διακρίνεται καλύτερα), με μια μπάλα μαύρη, κατακόρυφα πάνω ή κάτω από τη σημαία.
8. Φλόγες πάνω στο κατάστρωμα, που θα τραβήξουν την προσοχή. Φλόγες μπορούν να παραχθούν, αν κάψουμε πετρέλαιο σε ένα μεταλλικό μπιτόνι ή μια κατσαρόλα.
9. Φωτοβολίδα αλεξιπτώτου ή βεγγαλικό χειρός κόκκινου χρώματος.
10. Σήμα πορτοκαλί καπνού.
11. Βάζουμε τα χέρια στην έκταση, τα υψώνουμε και τα χαμηλώνουμε, αργά και κατ' επανάληψη.
12. Σήμα συναγερμού με τον ασύρματο.
13. Σήμα συναγερμού με το ραδιοτηλέφωνο.

14.Σήμα ανάγκης, που μεταδίδεται από τους ραδιοφάρους.


description



Δεν επιτρέπεται η χρήση ή η επίδειξη των παραπάνω σημάτων για άλλο σκοπό, εκτός από τη σήμανση κινδύνου και ανάγκης βοήθειας, όπως επίσης και κάθε άλλου σήματος, που μπορεί να μοιάζει με τα σήματα κινδύνου.
Επίσης, σύμφωνα πάντα με τους κανονισμούς, για να κάνουμε γνωστή τη θέση μας σε περίπτωση ανάγκης και να διευκολύνουμε την αναγνώριση από τον αέρα, βάφουμε μια επιφάνεια με πορτοκαλί χρώμα και σημειώνουμε πάλι με μπογιά, μαύρη αυτή τη φορά, ένα τετράγωνο δίπλα σε ένα κύκλο.

Η τήρηση του κανονισμού προς αποφυγή συγκρούσεων στη θάλασσα δεν είναι απαραίτητη μόνο για την ασφάλεια σκάφους και επιβαινόντων, αλλά είναι πάνω απ' όλα ενδεικτική της ναυτικής παιδείας, που πρέπει να έχει ένας λαός με θαλασσινή παράδοση αιώνων.


http://www.ortsa.gr/article.php?aid=445&pg=5


Πέμπτη, 27 Μαΐου 2010

Ηλεκτρονικά σκαφών: Μπαταρίες - Σύνδεση παράλληλη ή εν σειρά;

5 48


Του Ιάσονα Θαλασσινού

Πολλές φορές οι ανάγκες πάνω στο σκάφος μας επιβάλλουν να χρησιμοποιούμε περισσότερες από μία μπαταρίες στο ηλεκτρικό κύκλωμα, για να καλύπτουμε τις απαιτήσεις μας σε ηλεκτρική ενέργεια. Πώς όμως γίνονται οι συνδέσεις και τι επιτυγχάνουμε με αυτές;

Όταν χρειάζεται να συνδέσουμε δύο ή περισσότερες μπαταρίες μαζί, έχουμε δύο επιλογές. Η πρώτη είναι η παράλληλη σύνδεση, δηλαδή όλοι οι θετικοί πόλοι μαζί και οι αρνητικοί μαζί (σχήμα 1, Α και Β) και η δεύτερη η σύνδεση εν σειρά, όπου συνδέουμε τον ένα αρνητικό πόλο της μιας με το θετικό της άλλης (σχήμα 2, Α και Β). Ας δούμε όμως τι επιτυγχάνουμε με κάθε μια από τις συνδέσεις αυτές.

alt


Με την παράλληλη σύνδεση, εκείνο, που παρατηρούμε είναι ότι, η τάση (βολτάζ) παραμένει η ίδια με αυτήν της κάθε μπαταρίας, ενώ αντίθετα η χωρητικότητα πολλαπλασιάζεται ανάλογα με τον αριθμό των συσσωρευτών. Για παράδειγμα, συνδέοντας παράλληλα δύο μπαταρίες 12 Volt χωρητικότητας 200 Αh (αμπερωρίων) η κάθε μια, επιτυγχάνουμε ένα σύστημα 12 Volt με ολική χωρητικότητα 400 Αh (σχήμα 1A). Αντίστοιχα, τρεις μπαταρίες των 12 Volt σε παράλληλη σύνδεση θα μας δώσουν 600 Ah (σχήμα 1Β).

alt



Αν εξετάσουμε το παραπάνω παράδειγμα των δύο μπαταριών με σύνδεση εν σειρά, θα δούμε ότι, η χωρητικότητα στο τελικό σύστημα παραμένει η ίδια με αυτή κάθε μεμονωμένης μπαταρίας. Η τάση όμως διπλασιάζεται, οπότε θα έχουμε ένα σύστημα 24 με χωρητικότητα 200 Αh (σχήμα 2Α). Αντίστοιχα, τρεις μπαταρίες των 12 Volt με σύνδεση εν σειρά θα μας δώσουν 36 Volt (σχήμα 2Β).

Εκτός από τις παραπάνω συνδέσεις, υπάρχει και η τρίτη περίπτωση, δηλαδή ένας συνδυασμός των δύο, σε μια μεικτή σύνδεση, όπως αυτή του σχήματος 3. Αν δηλαδή συνδέσουμε δύο ξεχωριστά συστήματα δύο μπαταριών 6 Volt μεταξύ τους εν σειρά (οπότε έχουμε δύο συστήματα 12 Volt και 200 Αh) και στη συνέχεια κάνουμε παράλληλη σύνδεση των δύο συστημάτων, το τελικό αποτέλεσμα θα είναι ένα σύστημα 12 Volt με χωρητικότητα 400 Αh.


alt


Εδώ uα πρέπει να σημειώσουμε ότι, σε ένα σύστημα μπαταριών με παράλληλη σύνδεση, ένα νεκρό στοιχείο μιας μπαταρίας μπορεί να προκαλέσει ζημιά και στις άλλες. Η σύνδεση πολλών συσσωρευτών μεταξύ τους εξαρτάται βέβαια από την κατανάλωση σε ηλεκτρική ενέργεια, που προβλέπουμε να έχουμε στο σκάφος, ανάλογα με τις ηλεκτρικές συσκευές και τη χρήση.


http://www.ortsa.gr/article.php?aid=60&pg=2


Πέμπτη, 27 Μαΐου 2010

ΟΔΗΓΟΣ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ ΑΠΟ ΤΗΝ ΗΛΙΑΚΗ ΑΚΤΙΝΟΒΟΛΙΑ

5 48

  alt


Κωνσταντίνος Δ. Βέρρος


Περιορίστε την έκθεση στον ήλιο τις ώρες που η ακτινοβολία του ήλιου είναι ισχυρότερη, δηλαδή 10πμ - 4μμ. Φοράτε καπέλα και μπλουζάκια με μακρύ μανίκι όταν είστε έξω στον ήλιο. Διαλέγετε εφαρμοστά υφάσματα για μεγαλύτερη προστασία από τις ακτίνες του ήλιου. Μια λεπτή βαμβακερή μπλούζα, έχει δείκτη προστασίας μεγαλύτερο του 10. Όταν είναι από ακρυλικό, ο δείκτης είναι μεγαλύτερος του 5, ενώ όταν είναι από μετάξι, ο δείκτης είναι μεγαλύτερος του 15. ?λλα είδη ρούχων, έχουν πολύ μεγαλύτερο δείκτη.

Απλώνετε το αντηλιακό που θα σας συστήσει ο δερματολόγος σας μισή ώρα πριν βγείτε έξω στον ήλιο και επαναλαμβάνετε τις επαλείψεις τουλάχιστον κάθε 2 ώρες, για όσο διάστημα παραμένετε στον ήλιο. Πάντοτε να ξαναβάζετε όταν βγαίνετε από το νερό κι ας ισχυρίζεται ο κατασκευαστής ότι το αντηλιακό είναι αδιάβροχο. Χρησιμοποιείτε αντηλιακό όταν βρίσκεστε σε μεγάλο υψόμετρο και ασχολείστε με δραστηριότητες όπως ορειβασία, σκι ή πεζοπορία.

Μη ξεγελιέστε από μία συννεφιασμένη ή και βροχερή μέρα, οι ακτίνες του ήλιου είναι και τότε επιβλαβείς.

?τομα που διατρέχουν μεγαλύτερο κίνδυνο για εμφάνιση μελλοντικά καρκίνου δέρματος, πρέπει να βάζουν καθημερινά αντηλιακό. Τέτοιοι είναι οι εργαζόμενοι σε εξωτερικούς χώρους, οι αγρότες, οι ανοιχτόχρωμοι (ξανθοί και κοκκινόξανθοι, αυτοί που ήδη είχαν ένα καρκίνο δέρματος κ.ά).

Εάν εμφανιστεί αλλεργική αντίδραση από το αντηλιακό (ερυθρότητα, φαγούρα ή τσούξιμο στο δέρμα), σταματήστε το αμέσως και επισκεφτείτε τον Δερματολόγο σας. Προσοχή στις αντανακλώσες επιφάνειες ! Η άμμος, το χιόνι, το νερό της θάλασσας αντανακλούν πάνω από το μισό της ακτινοβολίας του ήλιου. Ετσι, το να κάθεστε στην σκιά κάτω από μια ομπρέλα ή ένα δέντρο δεν είναι επαρκής προστασία. Αποφύγετε τις λάμπες μαυρίσματος σε ορισμένα ινστιτούτα αισθητικής (tanning parlors). Η ακτινοβολία που εκπέμπουν προκαλεί έγκαυμα, πρόωρη γήρανση του δέρματος και αυξάνει τον κίνδυνο μελλοντικής εμφάνισης καρκίνου του δέρματος. Μεγάλη προσοχή στα ΠΑΙΔΙΑ : Το 50% του συνόλου της ακτινοβολίας που λαμβάνει ένα άτομο κατά την διάρκεια της ζωής του, το δέχεται κατά τα πρώτα 18 έτη. Ιδιαίτερα επικίνδυνο είναι το να παθαίνουν τα παιδιά εγκαύματα. Χρησιμοποιείτε τους αντηλιακό από την ηλικία των 6 μηνών.


Εκπαιδεύστε τα παιδιά σας στη χρήση αντηλιακών. Τα περιεχόμενα αυτής της ιστοσελίδας είναι αντιγραφή από την ιστοσελίδα της Ελληνικής Δερματολογικής και Αφροδισιολογικής Εταιρείας (http://www.edae.gr/).



Τετάρτη, 26 Μαΐου 2010

Ελάτε να μάθουμε ιστιοπλοΐα - Εισαγωγή στην τέχνη του πανιού

5 48


Μια σύντομη εισαγωγή στην τέχνη του πανιού

Του Μάκη Ματιάτου

Η θάλασσα ανήκει σε όλους μας. Άλλοι τη χαίρονται από την παραλία και άλλοι μέσα σε ένα μικρό η μεγάλο σκάφος αναψυχής. Τα μυστικά της θάλασσας και του σκάφους, ιδιαίτερα του ιστιοφόρου, δεν είναι ευρύτερα γνωστά σε όλους. Αυτά τα μικρά βασικά μυστικά θα προσπαθήσουμε να προβάλλουμε παρακάτω, επιχειρώντας ένα κέντρισμα για όσους ενδιαφέρονται για το σπορ ή καλύτερα την τέχνη.


Για χάρη των νεοφερμένων στο θαυμαστό κόσμο της ιστιοπλοΐας ετοιμάσαμε έναν μικρό «οδηγό» με τις πλέον συχνές ερωτήσεις και απαντήσεις, που συνοδεύονται από κατανοητά και χαρακτηριστικά σχήματα. Πολλές φορές χρειάζεται να εξηγήσουμε το πώς και το γιατί, με πολύ λίγα λόγια. Η δυσκολία βρίσκεται στο ότι θα πρέπει να χρησιμοποιήσουμε λέξεις και όρους, που δεν είναι γνωστοί παρά μόνο σ' αυτούς που έχουν ασχοληθεί με το θέμα. Εδώ Θα προσπαθήσουμε να αποφύγουμε τη ναυτική ορολογία όσο είναι εφικτό. Άλλωστε, ο σκοπός μας είναι να φέρουμε περισσότερο κόσμο κοντά μας, που αφού εξοικειωθεί πρώτα με τις έννοιες, θα μάθει στη συνέχεια και τη ναυτική γλώσσα. Και κακά τα ψέματα, η γλώσσα της θάλασσας και ειδικότερα της ιστιοπλοΐας διαφέρει πολύ από τη γλώσσα της στεριάς. Θα προσπαθήσουμε να αποφύγουμε τεχνικούς όρους και αναλύσεις δυνάμεων με φυσική και μαθηματικά. Ας ξεκινήσουμε, λοιπόν, από την αρχή.

Πώς λειτουργούν τα πανιά;


Ο αέρας επιταχύνεται περνώντας πάνω από μία καμπύλη επιφάνεια, ενώ διατηρεί την ίδια ταχύτητα όταν περνάει από μία ευθεία. Από την πλευρά της καμπύλης δημιουργείται υποπίεση, ενώ αντίθετα από την ευθεία, πίεση. Η διαφορά πίεσης και υποπίεσης δημιουργεί μία δύναμη, που δίνει κίνηση στο σκάφος μέσω των πανιών. Το πανί του σκάφους (σχ. 1) είναι μία αεροτομή όπως αυτή των φτερών του αεροπλάνου (σχ. 2). Για να το καταλάβουμε καλύτερα και να το δούμε στην πράξη αρκεί να κάνουμε το πείραμα με το κουτάλι στη βρύση του νεροχύτη.


μας (σχ. 3).

alt


alt


alt


Πώς κάνουμε το σκάφος να κινηθεί;


Αν κάτσουμε μέσα στο σκάφος και αφήσουμε ελεύθερο το πανί να «παίζει», το σκάφος δεν θα κινηθεί (σχ. 4). Αν πάρουμε μέσα λίγο το πανί, ο αέρας θα του δώσει το αεροδυναμικό σχήμα που χρειαζόμαστε για να σχηματιστεί η αεροτομή, που θα του δώσει κίνηση (σχ. 5). Επειδή στο σκάφος δεν έχουμε φρένο, για να το σταματήσουμε, αφήνουμε ελεύθερο το πανί, όπως φαίνεται στο σχήμα 4.

alt


alt


Πώς διευθύνουμε το σκάφος;


Γυρίζουμε τη λαγουδέρα αντίθετα από την κατεύθυνση, που θέλουμε να πάμε (σχ. 6). Αν έχουμε ρόδα τιμόνι, τη γυρίζουμε προς την κατεύθυνση που θέλουμε. Το τμήμα του τιμονιού (πηδάλιο) που βρίσκεται μέσα στο νερό αλλοιώνει τη ροή του νερού και κάνει την πρύμη του σκάφους να στραφεί αντίθετα προς την κατεύθυνση που θέλουμε. Φυσικά, αν για παράδειγμα η πρύμη μας γυρίσει δεξιά, η πλώρη μας γυρίζει αριστερά. Αντίθετα με το αυτοκίνητο, το σκάφος στρέφεται δεξιά-αριστερό γύρω από έναν νοητό άξονα, που βρίσκεται περίπου στη θέση του καταρτιού (σχ. 6).

alt


Πόσο παίρνουμε το πανί μέσα για να δώσουμε κίνηση;


Τα πανιά λειτουργούν καλά περίπου στις 45 μοίρες από τον αέρα. Το ιστιοφόρο δεν μπορεί να ταξιδέψει τελείως κόντρα στον αέρα. Όταν ταξιδεύουμε προς τον καιρό (όρτσα), στις 45 μοίρες περίπου,

φέρνουμε το πανί αρκετά μέσα, κοντά στο κέντρο του σκάφους (σχ. 7). Όταν ταξιδεύουμε πλάγια, δηλαδή με τον καιρό από την πλευρά (πλαγιοδρομία), ανοίγουμε το πανί ανάλογα, για να βρίσκεται στις 45 μοίρες ως προς την κατεύθυνση του αέρα (σχ. 8). Όταν Θέλουμε να ταξιδέψουμε με τον καιρό μεταξύ πλευράς και πρύμης (λασκάδα, δευτερόπρυμα), ανοίγουμε ακόμα περισσότερο το πανί, έτσι ώστε να σχηματίζει πάντα γωνία 45 μοίρες με τον αέρα (σχ. 9). Όταν θέλουμε να ταξιδέψουμε με τον καιρό από την πρύμη (κατάπρυμα, καταβέλονα), το πανί δεν λειτουργεί σαν μία αεροτομή, αλλά σαν συλλέκτης του αέρα, που μας σπρώχνει προς την κατεύθυνσή του.

alt


Πώς γίνεται το σκάφος να μην παρασύρεται προς τα πλάγια;


Φυσιολογικά, εφόσον ο αέρας φυσάει από την πλευρά (μπάντα), θα πρέπει να μας παρασύρει προς την κατεύθυνση προς την οποία πνέει (σχ. 10). Όμως αυτό δεν συμβαίνει στην κυριολεξία. Το θέμα είναι αρκετά πολύπλοκο για να εξηγηθεί εύκολα σ' αυτό το σημείο. Θα αρκεσθούμε να πούμε μόνο πως, το τμήμα του σκάφους που βρίσκεται μέσα στο νερό (ύφαλα, καρίνα) προβάλλει κάποια αντίσταση στην προς τα πλάγια κίνηση του σκάφους (σχ. 11). Ας δοκιμάσουμε να σφίξουμε με βρεγμένα χέρια ένα σαπούνι. Οι δύο πλευρικές δυνάμεις από τις χούφτες μας είναι αντίστοιχα ο αέρας και η αντίσταση (σχ. 12). Το αποτέλεσμα θα είναι το σαπούνι να «εκτοξευτεί» μπροστά...

alt


alt


alt


Πώς γίνεται και δεν αναποδογυρίζει το σκάφος;


Είναι πολύ δύσκολο ένα σκάφος να αναποδογυρίσει (μπατάρει) από τον αέρα. Καθώς γέρνει προς τη μία πλευρά.


(κουπαστάρει) από τη δύναμη του αέρα στο πανί, ο αέρας διαφεύγει και ελαφρώνει το πανί. Μπορεί, βέβαια, το σκάφος να αναποδογυρίσει από τον πλευρικό αέρα (σχ. 13) αν δεν αφήσουμε έγκαιρα ελεύθερο το πανί και το τιμόνι. Αφήνοντας ελεύθερο το πανί και το τιμόνι, το σκάφος επανέρχεται στην όρθια θέση του.

alt


Πώς ζυγίζεται το σκάφος όταν ταξιδεύει;


Πράγματι, το όλο θέμα είναι ένα ζύγισμα ή καλύτερα μία ισορροπία δυνάμεων. Ο αέρας στο πανί τείνει να μας αναποδογυρίσει. Η δύναμη αυτή του αέρα εξισορροπείται από τρεις άλλες δυνάμεις, το βάρος μας α (αφού καθόμαστε από την άλλη πλευρά για ζύγισμα), την αντίσταση του νερού στα ύφαλα β και την καρίνα και την άνωση (άντωση) στο μέρος του σκάφους που βυθίζεται περισσότερο στο νερό με το κουπαστάρισμα γ, όπως φαίνεται στο σχήμα 14. Γενικά, η εγκάρσια ισορροπία (εγκάρσια ευστάθεια) του σκάφους είναι θέμα ζυγίσματος, με άξονα το σημείο Α του σχήματός μας.

alt


Πώς ταξιδεύουμε προς τον προορισμό μας;


Για να πούμε τα πράγματα με το όνομά τους, θα χρειαστεί να μπούμε σε κάποια ορολογία, που είναι και η βασική στο σημείο αυτό. Ανάλογα με την πορεία μας σε σχέση με τον αέρα έχουμε τις ακόλουθες βασικές ιστιοπλοϊκές πλεύσεις: Κατάπλωρα (σχ. 15).

alt


Με τον αέρα από την πλώρη σε 0 μέχρι 45 μοίρες περίπου, δεν μπορούμε να ταξιδέψουμε, γιατί βρισκόμαστε στη νεκρή ζώνη. Αν ο προορισμός μας είναι προς την διεύθυνση του αέρα, ταξιδεύουμε με ζικ-ζακ. Κατάπρυμα (σχ. 16).

alt



Με τον αέρα στις 180 μοίρες από την πλώρη, στην

πλεύση αυτή, όπως είδαμε παραπάνω, το πανί μας λειτουργεί σαν συλλέκτης του αέρα, που μας σπρώχνει στον προορισμό μας. Όρτσα (σχ. 17). Με τον αέρα στις 45 μοίρες από την πλώρη.

alt


Πλαγιοδρομία (σχ. 18). Με τον αέρα στις 90 μοίρες από την πλώρη.

alt


Δευτερόπρυμα (σχ. 19). Με τον αέρα στις 135 μοίρες από την πλώρη.

alt


Για να ολοκληρώσουμε, θα πρέπει να αναφερθούμε και στις αλλαγές κατευθύνσεων, πάλι σε σχέση με τη διεύθυνση του αέρα. Λέμε, λοιπόν, πως κάνουμε τακ όταν γυρίζουμε από τα όρτσα (σχ. 17), δεχόμαστε τον αέρα από την άλλη πλευρά (σχ. 20) και συνεχίζουμε να ταξιδεύουμε προς τον καιρό.

alt


Όταν αλλάζουμε πλευρό (μπράτσο) από τα δευτερόπρυμα (σχ. 19) και συνεχίζουμε να ταξιδεύουμε αποκρινόμενοι από τον καιρό (σχ. 21), λέμε πως κάνουμε μπότΖα ή τσίμα. Ας πάρουμε όμως το παράδειγμα του σχήματος 18, όπου ταξιδεύουμε στην πλαγιοδρομία. Αν αλλάζοντας πορεία γυρίσουμε προς τον καιρό, λέμε πως ορτσάρουμε, ενώ αντίθετα, αν γυρίσουμε μακριά από τον καιρό λέμε πως ποδίζουμε.

alt


Για να ανακεφαλαιώσουμε, λέμε ότι κάνουμε τακ, όταν αλλάζουμε πορεία για να πάρουμε τον αέρα από την άλλη μπάντα και η πλώρη μας περνάει από τη νεκρή ζώνη του καιρού (σχ. 22).

alt



Αντίθετα, λέμε ότι κάνουμε μπότζα, όταν αλλάζουμε πορεία για να πάρουμε τον αέρα από την άλλη

μπάνια και η πρύμη μας, σ' αυτή την περίπτωση, είναι εκείνη, που περνάει από τη διεύθυνση του καιρού, όπως φαίνεται στο σχήμα 23.

alt



Η ιστιοπλοΐα δεν είναι βέβαια τα όσα είδαμε εδώ. Επιχειρήσαμε μία εισαγωγή μόνο σαν ένα κέντρισμα στους νέους και νέες αλλά γιατί όχι και για τους λίγο μεγαλύτερους, που θέλουν να γνωρίσουν ένα τελείως διαφορετικό κόσμο, αυτόν της ιστιοπλοΐας.


http://www.ortsa.gr/article.php?aid=345&pg=6





Profile

fishingmania Alex Vasarmidakis
Κρήτη

Την θάλασσα δέν πρέπει να την φοβάσαι, πρέπει να την σέβεσαι.

Ημερολόγιο

Σεπτέμβριος 2015
ΚΔΤΤΠΠΣ
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
27282930   
Τελευταίες εγγραφές

Ολο το ψαρεμα σε μια τσαπαρια (0 comments)

ΝΑ ΓΙΑΤΙ ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΟΥΝ ΨΑΡΙΑ. (0 comments)

Ρίχνουμε χοντρό παραγάδι (0 comments)

Παράνομο ψάρεμα τόνου! (0 comments)
https://video-ams3-1.xx.fbcdn.net/hvideo-xap1/v/t42....

Προγράμματα για το ψάρεμα!!! (0 comments)
Παρακάτω μπορείτε να δείτε μερικά προγράμματα τα...

Alaska Fishing. (0 comments)

ΟΔΗΓΙΕΣ ΧΡΗΣΗΣ ΣΤΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΓΙΑ ΤΟΥΣ DENDOUMARU 1000 ΚΑΙ 4000 PLAYS (0 comments)
Για να διαβάσετε τις οδηγίες χρήσης για τους...

Το βίντεο που σαρώνει το ίντερνετ! Η «μαγική» στιγμή για ένα δελφίνι! (0 comments)

Δημοφιλείς εγγραφέςΑπιστία: Μην το πεις... σσσσσ...... (18)
Έπαθε αμνησία μετά από άγριο sex με... Να... (13)
Πέντε στυλ ξυρίσματος και η ερμηνεία τους (11)
5 Λόγοι για να μην στείλεις τον Υπολογιστή σου... (11)
WWF:Σε εξαφάνιση καταδικάζει η διεθνής κοινότητα... (11)

Σελίδες

Tags

Αρχείο

ΨΑΡΙΑ ΘΑΛΑΣΣΑΣ

ΑΝΕΚΔΟΤΑ ΓΙΑ ΨΑΡΕΜΑ

Χάραξη πορείας σε χάρτη

VIDEO ΨΑΡΕΜΑ

Tags

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Powered by pathfinder blogs
Blog Catalog Submit

vasarmidakis on TheBoaters Fishing Blogs - BlogCatalog Blog Directory
Ελληνικές ιστοσελίδες

Search Engine Submission - AddMe